Łazienka i toaleta w biurze - wymogi i zasady aranżacji

Łazienka dla pracowników jest drugim najważniejszym pomieszczeniem zaraz po stanowisku pracy. Pracownicy przebywają w biurze co najmniej 8 godzin dziennie, dlatego tak ważne jest zapewnienie im odpowiednich warunków sanitarnych. Jak urządzić funkcjonalną i zgodną z wymogami prawnymi łazienkę i toaletę dla personelu?

Spis treści:


Projekt toalety w biurze, Linia Projektowanie Przestrzeni

Toaleta w miejscu pracy i biurze — jakie powinna spełniać wymagania?

Zaprojektowanie i stworzenie odrębnego pomieszczenia socjalnego na wykonywanie czynności higieniczno-sanitarnych jak łazienka z natryskiem czy toaleta, spoczywa na barkach pracodawcy. Zgodnie z prawem pracy pracodawca jest zobowiązany zapewnić pracownikom odpowiednie urządzenia higieniczno-sanitarne oraz dostarczyć niezbędne środki higieny osobistej.

Z tego względu, zanim rozpoczniemy planowanie i aranżację łazienki biurowej, musimy zapoznać się w pierwszej kolejności z przepisami określonymi przez ustawodawcę. Zasady projektowania łazienek i toalet dla pracowników reguluje Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.

Obowiązek zapewnienia toalety lub łazienki obowiązuje bez względu na to, ilu pracowników przebywa w danym miejscu pracy. Według przepisów „pracodawca zatrudniający do dwudziestu pracowników powinien zapewnić im co najmniej ustępy i umywalki, a także warunki do higienicznego przechowywania odzieży własnej (domowej), roboczej i ochronnej oraz do higienicznego spożywania posiłków”.

Łazienka dla pracowników - wymagania i wymiary 

  • Liczba toalet. Toalety powinny znajdować się na każdej kondygnacji. W sytuacji, gdy na danym piętrze pracuje mniej niż 10 osób, najbliższa toaleta powinna znajdować się nie dalej niż na najbliższym piętrze.
  • Liczba umywalek. Umywalka powinna przypadać na każde 3 miski ustępowe czy pisuary.
  • Odległość od stanowiska pracy. W przypadku pracowników wykonujących swoje obowiązki w biurze czy urzędzie, czyli przestrzeni zamkniętej, toalety powinny być umieszczone w odległości nie większej niż 75 metrów od stanowiska pracy.
  • Wejście do łazienki. Do toalety pracownicy powinni wchodzić bezpośrednio z ogólnodostępnych pomieszczeń lub korytarzy.
  • Układ toalety pracowniczej. Łazienka powinna składać się z dwóch oddzielnych pomieszczeń. W pierwszym z nich musi być zamontowana umywalka z dopływem zimnej wody. W drugim pomieszczeniu z drzwiami powinna znajdować się ubikacja. 

Łazienka w biurze, projekt Linia Projektowanie Przestrzeni

Między kabinami ustępowymi (jeśli zainstalowane są wzdłuż tej samej ściany) należy zostawić co najmniej 1,3 m odstępu. W przypadku gdy naprzeciwko kabin są umieszczone pisuary, odległość między ścianą a kabinami nie powinna być mniejsza niż 2 metry. Przejście między rzędami kabin powinno mieć szerokość co najmniej 2 metrów.

Ustawodawca określił również minimalną liczbę toalet, która powinna znajdować się w miejscu pracy.

Wynika z tego, że:

  • miska ustępowa i pisuar powinien przypadać co najmniej na każdych 30 mężczyzn zatrudnionych na jednej zmianie;
  • jedna miska ustępowa powinna przypadać też na każde 20 kobiet zatrudnionych na jednej zmianie.

Czy w biurze musi być prysznic?

O ile sama toaleta w miejscu pracy i biurze jest koniecznością, to zupełnie inaczej przedstawia się sytuacja z prysznicem. W tej kwestii określenia prawa pracy są mało precyzyjne. Pracodawca ma wyposażyć  łazienkę lub szatnie w stanowiska natryskowe tylko wówczas gdy wymagają tego warunki pracy. Najczęściej w tym przypadku konieczność instalacji natrysku dotyczy zakładów pracy, w których pracownicy są narażeni na zabrudzenie ciała lub zanieczyszczenie ciała środkami niebezpiecznymi dla zdrowia np. środkami żrącymi.

Praca biurowa nie należy do zajęć, w których jesteśmy narażeni na zabrudzenie ciała, dlatego z tej perspektywy pracodawca nie ma obowiązku takiego prysznica instalować.

Pracodawcy jednak coraz częściej wychodzą naprzeciw potrzebom pracowników i decydują się na instalację natrysku w biurze. Prysznice w biurze przydają się szczególnie w sezonie letnim, kiedy np. część pracowników decyduje się na dojazd do pracy na rowerze i po przyjeździe wymagają odświeżenia. Czasami konieczne jest również odświeżenie po pracy, kiedy np. pracownik ma spotkanie z klientem w godzinach wieczornych (i nie zdąży wrócić do domu).

W sytuacji, w której prysznic instalowany jest nadprogramowo i dodatkowo, nie obejmują przepisy. Przyjmuje się, że prysznic powinien znajdować się przynajmniej w jednej łazience na danej kondygnacji w biurze.

Toaleta w biurze, projekt A2 Studio

Jak zaaranżować łazienkę biurową? 

Przy aranżacji łazienki biurowej należy zwrócić uwagę przede wszystkim na funkcjonalność, a w drugiej kolejności na estetykę i trendy. W związku, z tym że jest to łazienką użyteczności publicznej, z której będzie korzystać wiele osób, nie ma tutaj miejsca na indywidualne preferencje czy designerskie szaleństwa. Najlepiej postawić na stonowaną kolorystykę i minimalistyczny wystrój. Tego typu przestrzenie mają być łatwe do utrzymania w czystości.

W związku z tym, że toalety pracownicze są bardziej eksploatowane, niż te domowe warto zwrócić szczególną uwagę na ich jakość wykonania. Warto stawiać na dobre i trwałe urządzenia, które potencjalnie będą mniej podatne na awarię i uszkodzenia.

Materiały źródłowe:

  1. Kodeks Pracy, Rozdział 6 - Profilaktyczna ochrona zdrowia,  https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/kodeks-pracy-16789274/dz-10-roz-6
  2. Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19971290844

Data: 2023-01-24

Agnieszka Urbaś Agnieszka Urbaś

Filtry
Poprzedni
Następny

Twój koszyk

Brak produktów

Darmowa wysyłka! Dostawa
0,00 zł Razem

Zobacz koszyk

Menu

Zawartość schowka

Brak produktów

Mój schowek